ULTIMATE
20df4

10 Prostych Reguł Ultimate

Chcesz si─Ö dowiedzie─ç na czym polega Ultimate Frisbee w 5 minut? Chcesz pozna─ç podstawowe zasady tej gry tak by m├│c zacz─ů─ç gra─ç? Przeczytaj przygotowane dla Ciebie podstawowe regu┼éy Ultimate Frisbee.

1. DUCH GRY
Ultimate k┼éadzie szczeg├│lny nacisk na wysportowanie, wzajemn─ů uprzejmo┼Ť─ç i zasady fair play. Duch walki jest oczywi┼Ťcie potrzebny ale nie mo┼╝e on nigdy bra─ç g├│ry nad szacunkiem dla przeciwnika, regu┼éami oraz tym co najwa┼╝niejsze czyli rado┼Ťci─ů z gry.

2. POLE GRY
Oficjalne wymiary boiska to 100 x 37 m. Z tego 64 m ma w┼éa┼Ťciwe pole gry, a po 18 strefy ko┼äcowe, tzw. zony. Przy mniejszej liczbie zawodnik├│w, mo┼╝na r├│wnie┼╝ zmniejszy─ç rozmiar boiska. Trzeba jedynie pami─Öta─ç o zachowaniu odpowiednich proporcji: 3/5 d┼éugo┼Ťci to w┼éa┼Ťciwe pole gry, a po 1/5 zony.



3. POCZ─äTEK GRY
Na pocz─ůtku gry, jak i po zdobyciu punktu, 7-osobowe (a w hali 5-osobowe) dru┼╝yny ustawiaj─ů si─Ö naprzeciwko siebie, na liniach swoich zon. Dru┼╝yna broni─ůca wyrzuca dysk w stron─Ö dru┼╝yny atakuj─ůcej (tzw. pull).

4. RUCH DYSKU
Dysk mo┼╝e by─ç podawany w dowoln─ů stron─Ö na boisku. Osoba b─Öd─ůca w posiadaniu dysku nie mo┼╝e si─Ö porusza─ç i ma 10 sekund na jego oddanie. Czas odlicza obro┼äca kryj─ůcy osob─Ö z dyskiem (tzw. marker).

5. ZDOBYCIE PUNKTU
Atakuj─ůca dru┼╝yna zdobywa punkt, gdy kt├│ry┼Ť z jej zawodnik├│w zdob─Ödzie punkt w zonie dru┼╝yny przeciwnej. Zwyci─Öska dru┼╝yna pozostaje w zonie, w kt├│rej zdoby┼éa punkt, a dru┼╝yna przegrana przechodzi na drug─ů stron─Ö.

6. PRZEJ─śCIE DYSKU
Kiedy podanie nie zostanie przyj─Öte przez ┼╝adnego zawodnika dru┼╝yny atakuj─ůcej (dysk dotknie ziemi, wyjdzie poza boisko lub zostanie przej─Öty przez przeciwnika), dysk przechodzi w posiadanie dru┼╝yny broni─ůcej i to ona zaczyna atakowa─ç.

7. ZMIANY ZAWODNIKÓW
Zmiany w dru┼╝ynach mog─ů nast─Öpowa─ç jedynie po zdobyciu punktu lub w wyniku odniesienia kontuzji.

8. KONTAKT FIZYCZNY
Kontakt fizyczny pomi─Ödzy zawodnikami jest niedozwolony. Ka┼╝dy zawodnik powinien uwa┼╝a─ç na to podczas gry. Utrudnianie obrony przez zawodnika atakuj─ůcego, jest podobnie jak w koszyk├│wce niedozwolone. Ka┼╝de dotkni─Öcie innego zawodnika jest traktowane jako faul.

9. FAULE
Faul nast─Öpuje, kiedy jeden gracz zostaje dotkni─Öty przez innego. Zg┼éasza to zawodnik faulowany. Je┼Ťli straci on przy tym dysk, gra zostaje wznowiona od momentu poprzedzaj─ůcego faul. Je┼Ťli zawodnik fauluj─ůcy nie zgadza si─Ö na uznanie faulu, akcja zostaje powt├│rzona.

10. OSOBISTA ODPOWIEDZIALNO┼Ü─ć
W grze nie ma s─Ödziego. Ka┼╝dy zawodnik jest sam odpowiedzialny za zauwa┼╝enie i poinformowanie o faulu lub przekroczeniu linii (kontakt fizyczny musi si─Ö odby─ç w obr─Öbie boiska, linia do niego nie nale┼╝y). Gracze powinni wyja┼Ťnia─ç r├│┼╝nice zda┼ä mi─Ödzy sob─ů w atmosferze szacunku i przyja┼║ni. Frisbee Ultimate jest gr─ů honorow─ů.


Ultimate Frisbee jest drug─ů po hokeju najszybsz─ů gra zespo┼éow─ů na ┼Ťwiecie.


Astrodisco.pl
facebook.com/astrodiscoultimate
astrodisco.bydgoszcz7770ad98fe65a4cgmail.com

© Miko┼éaj Kami┼äski